Ege Bölgesi Sanayi Odası olarak, etkinliklerimizle Eylül ayına çok hızlı girdik.
“Yeni Küresel Sistemde Riskler ve Fırsatlar” ana temalı Ekonomi Zirvemiz ve “Afrika Pazarı” temalı Meslek Komiteleri Ortak Toplantımız ile amacımız; üyelerimizi mevcut durumdaki gelişmelerden haberdar etmek ve yeni pazarlarla kendine alternatif bir yol çizmesini, yeni stratejiler geliştirmesini sağlamaktı. Toplantılar sonrası, aldığımız olumlu tepkilerden büyük memnuniyet duyduk.
Açılış konuşmasını yaptığım Zirve’de öne çıkarmaya çalıştığım husus; yeni küresel sistemde soruların aynı ama cevapların değiştiği, yeni yaklaşımlarla birlikte dünyanın farklı bir yöne gittiği, batıdan doğuya kayan üretim ile ticaretin nasıl yön değiştirdiği, küresel ekonomide daralan ticaret ve üretim yapısının yeni pazar arayışlarını öne çıkardığını, Türkiye’nin böyle bir dönüşüm içinde üretim potansiyelinin güçlü ama altyapısının zayıf olduğunu, bunu güçlendirmek için de Eğitim 4.0’ın ivedilikle gereklerinin yapılması gerektiğini verilerle, slaytlarla anlatmaya çalıştım.
Dünya farklı bir yöne doğru yol alırken, bizler de bu farkındalıkla bazı alışkanlıklarımızı değiştirmek zorundayız dedim ve 40 bin dolar kişi başı gelire sahip Japonya’dan bir işadamının, 9.311 dolar kişi başı gelire sahip biz Türkler için söylediği;
“Siz Türkler mütevazi yaşamıyorsunuz. Daha sonra borç batağına giriyorsunuz. Ben işadamıyım sıradan evim, arabam var. Sizde böyle değil..diye başlayan ve Üretemediğiniz taktirde, sadece tüketici olarak kalırsınız.” anektodunu paylaştım.
Bugün şartlar üretmek ve yatırım yapmak için zorlaşsa da, maliyetler katlansa da, üretmekten başka şansımız yok, dedim. Çünkü, Üretim Yoksa, Kalkınmak Hayaldir. Çünkü, Mevlana’nın söylediği gibi “Yapraksız Kaldın Diye Gövdeni Kestirme. Zira, Bu İşin Baharı Var.”
Evet, Bakanlıklarımız da bunun farkında ve ciddi çalışma içindeler.
Sanayi ve Teknoloji Bakanımız Sayın Mustafa Varank, 2023 Sanayi ve Teknoloji Stratejisi’ni geçen hafta açıkladı. Sanayi 4.0 sürecinde üretimdeki dönüşümün farkındalığı ile “Teknoloji odaklı sanayi hamlesinin başlatılacağı ve 300’den fazla ürün grubunun Türkiye’de üretileceği, 2023'e kadar en az 10 Turcorn” hedeflerini kamuoyu ile paylaştı. Dijital dönüşüme hız verecek söz konusu stratejilerin, kağıt üstünde kalmaması en büyük dileğimizdir.
Bir diğer açıklama Ticaret Bakanımız Sayın Ruhsar Pekcan’dan geldi. Küresel ticaretin daraldığı bir süreçte paylaşılan, İhracat Ana Planı’nı ve içeriğindeki 17 hedef pazar ile 5 hedef sektör yaklaşımını çok önemsiyorum. En büyük pazarımız başta Almanya olmak üzere AB ekonomisi küçülmeye devam ederken; verilecek destekler ile ihracat alternatif rotasını bulacak, katma değeri daha yüksek ürün ihracatı artarken, ihraç pazarlarımızda da genişleme mümkün olacaktır. Ancak, her platformda altını çizdiğim ticari müşavir kadrolarımızın özellikle söz konusu hedef ülkelerde hiç yoksa mutlaka istihdam edilmesi, varsa sayısının artırılması ve daha etkin performans göstermesi sağlanmalıdır. İhracat Ana Planı’nın başarıya ulaşması için Sayın Bakan, bu konuyu dikkatle takip etmelidir.
Ege Bölgesi Sanayi Odası olarak; içinde bulunduğumuz zorlu sürece girmeden, çok daha öncesinde ihracatın önemini vurgulamış ve yeni ihraç pazarları ve e-ticaret için ısrarla üyelerimize farkındalık oluşturmaya çalışmıştık. Meslek Komiteleri Ortak Toplantımızın gündemini bu yönde belirlememizin ana sebebi de budur. Sahip olduğu nüfus, artan orta gelir ve tüketim açısından Afrika pazarını tanıtmak istedik. Bu açıdan oldukça faydalı bir toplantı gerçekleştirdik. Güney Afrika Fahri Başkonsolosumuz ve Odamız Geçmiş Dönem Başkanlarından Sayın Tamer TAŞKIN’a katkılarından ötürü teşekkürlerimi sunuyor, ihracatla ilgili her türlü sorunuz için Odamızla iletişime geçmenizi rica ediyorum.