İzmir Büyükşehir Belediyemizin Kıymetli Başkanı,
Sayın Başkanım,
Belediyemizin Değerli Bürokratları
Geçmiş Dönem Başkanlarımız,
Onur Üyelerimiz, Yüksek İstişare Kurulu Üyelerimiz,
Meclisimizin Çok Değerli Üyeleri,
Grup Deri, Deri Ürünleri ve Deri Giyim Eşyası Sanayi ile Grup Genel Amaçlı Makine ve Techizatı Sanayi Meslek Komitesi Üyelerimiz,
Basınımızın Kıymetli Temsilcileri,
Şahsım ve Yönetim Kurulumuz adına, sizleri sevgi ve saygıyla selamlıyorum. Hoş geldiniz.
Sayın Başkanımıza göreve geldiğinin henüz 3. ayında Meclisimizi onurlandırdıkları için çok teşekkür ediyorum.
Yıllardır, yerelde kalkınmanın önemine, dünyada artık şehirlerin yarıştığına vurgu yapıyor ve tüm gücümüzle İzmir için güç birliğinin önemini dile getiriyorum.
Çünkü, İzmirimiz Cumhuriyetimizin değerlerinin bekçisi, demokrasi ve hoşgörü kültürünün en iyi örneği, sektörel çeşitliliği ile ekonomiye zenginlik katarken, yaşam şartları ile doğrudan yabancı yatırımlar için de çekim merkezidir.
İşte bu nedenlerle, güçlerimizi birleştirmek, konularımıza birlikte çözüm aramak, somut projelerle kentimizi geleceğe taşımak zorundayız.
Sayın Başkanım,
İzmir’deki örnek istişare kültürümüzü sizlerle de devam ettireceğimize hiç bir şüphemiz yoktur. Geride bıraktığımız günler de bunun göstergesidir.
İçinde bulunduğumuz dönem, hem küreselde hem de ulusalda zorlu mücadeleler gerektirirken, tasarrufu da zorunlu kılmaktadır. Bizler TOBB camiası olarak; ortak toplantılarla, ortak projelerle, ortak akılla hareket etmenin örneğini İzmir’de yaşatıyoruz. Ekonomi Koordinasyon Kurulu’nda yaptığımız toplantılarda da belirtildiği gibi örneğin turizmde her kurumun tek tek çalışması yerine Belediyemizin çatısı altında ortak aklın hakim olması ve bunun diğer alanlar için de geliştirilmesini çok değerli buluyorum. “Fuarlar ve Kongreler” şehri olarak kendini tanımlayan bir şehirde, fuarların doğru planlanmasından, kongre merkezi yapılmasına, turistler için cazibe noktalarına kadar birçok hususta ortak aklın işletilmesi gerektiğine inanıyorum. Türkiye için bir şans olarak gördüğüm İzmir’e bunu borçluyuz.
Bir önceki dönemde İzmir OSB’ler ve Serbest Bölgeler Platformu’nu oluşturarak Belediye Başkanlarımızla çok verimli işlere imza attık. Bu dönemde de Başkanlığınızda, platformu aktif olarak çalıştırmak istiyoruz.
Seçim döneminde; “İzmir Büyükşehir Belediyesi benim başkanlığımda yönetilecekse Türkiye’nin, belki dünyanın yerel yönetimde yapay zeka kullanımında öncü belediyelerinden biri olacak.” Sözünüzün gereği olarak, Yapay Zeka ve Akıllı Şehirler Müdürlüğü’nü kurmuş olmanızdan dolayı tebrik ediyorum. Dilerim başta trafik ve enerji verimliliği olmak üzere çok verimli ve etkin işlere imza atılır. İzmirimiz bunu hak ediyor.
Bu kapsamda, kendi faaliyet alanımız içerisinde bazı konuları sizlerle paylaşmak istiyorum.
EBSO’NUN PLANLI KALKINMADAKİ ROLÜ/SLAYT 1
OSB’ler planlı kalkınmanın en önemli unsurudur. Ege Bölgesi Sanayi Odası olarak Bölge Odası kimliğimizle kuruluşumuzdan bugüne 21 OSB’nin kurulmasında öncü olduk.
İzmir özelinde ise, 17 OSB’nin 14’ünün kurucu ortağıyız.
Türkiye’de bir ilk olan Atık İhtisas OSB için de yer arayışımız devam ediyor.
Yeni sanayi alanları için özellikle de büyük sanayi yatırımları için yer ihtiyacımızı tekrarlamadan geçemeyeceğim.
Çünkü, ABD’nin ardından, Avrupa’dan da Çin’e karşı ciddi adımlar atılıyor ve yakın coğrafyalarda yeni üretim merkezleri aranıyor. Bu kapsamda, en güçlü adaylardan biri olarak bizim de yeni sanayi alanları planlamamız gerekiyor. Kemalpaşa Lojistik merkezimiz bu anlamda kentimize güç katacaktır.
OSB’LER/ SLAYTLAR 2-13
Bu kapsamda OSB’lerimize ilişkin bazı verileri hızlıca paylaşmak istiyorum.
%99 doluluğa sahip İzmir Atatürk OSB’nin genişleme planı kapsamında; Hazineye kayıtlı batısındaki parsel alanın etrafındaki tesislerin yüksekliği dikkate alındığında, genişleme alanında yer alacak sanayi tesislerinde de maksimum h yüksekliği 12 m olarak şart koşulması ve söz konusu alanın İAOSB’nin genişleme alanı olarak belirlenmesi talebimiz var.
ATATÜRK OSB
Sanayi Parsel Tahsis Oranı: %99
Üretime Geçme Oranı:%95
İstihdam: 50.000
ALİAĞA OSB
Sanayi Parsel Tahsis Oranı: %83
Üretime Geçme Oranı: %24
İstihdam: 10.200
BERGAMA OSB
Sanayi Parsel Tahsis Oranı: %98
Üretime Geçme Oranı: %8
İstihdam: 666
BUCA OSB
Sanayi Parsel Tahsis Oranı: %94
Üretime Geçme Oranı: %84
İstihdam: 7.400
KEMALPAŞA OSB
Sanayi Parsel Tahsis Oranı: %100
Üretime Geçme Oranı: %53
İstihdam: 33.000
KEMALPAŞA BAĞYURDU OSB
Sanayi Parsel Tahsis Oranı: %99
Üretime Geçme Oranı:%26
İstihdam:2.257
KINIK OSB
Sanayi Parsel Tahsis Oranı: %100
Üretime Geçme Oranı: %30
İstihdam: 460
MENEMEN PLASTİK İHTİSAS OSB
Sanayi Parsel Tahsis Oranı: %95
Üretime Geçme Oranı: %63
İstihdam: 2.300
ÖDEMİŞ OSB
Sanayi Parsel Tahsis Oranı: %76
Üretime Geçme Oranı: %10
İstihdam: 120
PANCAR OSB
Sanayi Parsel Tahsis Oranı: %100
Üretime Geçme Oranı: %74
İstihdam: 2.911
TİRE OSB
Sanayi Parsel Tahsis Oranı: %62
Üretime Geçme Oranı: %46
İstihdam: 6.160
TORBALI KARMA VE MOBİLYA OSB
Sanayi Parsel Tahsis Oranı: %100
Üretime Geçme Oranı: %66
İstihdam: 750
Bununla birlikte; altyapı çalışmaları tamamlanan 3 milyon metre kare alana sahip Dikili Tarıma Dayalı İhtisas Sera Organize Sanayi Bölgesi, 1.2 milyon metre kare ile Kınık Tarıma Dayalı İhtisas Bitkisel Üretim Bölgesi ve 890 bin metre kare ile Bayındır Tarıma Dayalı İhtisas Sera Projelerimiz ile de kardeş kurumlarımızla, İzmirimizin tarımsal sanayi potansiyelini artırmayı hedefliyoruz.
MESLEKİ EĞİTİMDE EBSO FARKI/ SLAYT 14
Sayın Başkanım,
Bir diğer önemli konu da mesleki eğitim. OSB’leri kuruyoruz. Üretim sahalarımızı büyütmek istiyoruz. Ancak, ara eleman dediğimiz mavi yakalı çalışana ulaşamıyoruz.
“İşsizlik yoktur, mesleksizlik vardır” anlayışı içerisinde mesleki eğitimin geliştirilmesi, gençlerimizin kadınlarımızın altın bileziklerini kazanması yönünde projeler hayata geçiriyoruz. Belediyemiz de bazı projelerimizin en önemli paydaşı. Bu konuda Meslek Fabrikamızın bizlere verdiği destek için öncelikle çok teşekkür ediyorum. Bundan sonraki süreçte de, birlikte yol almayı, gençlerimizi, kadınlarımızı meslek sahibi yapmayı diliyorum.
Hızlıca bu konuda neler yaptığımızı sizlerle paylaşmak istiyorum ki, yeni projelere de fikir versin. Kronolojik olarak PROJELERimiz şöyle:
2011 yılında Uzmanlaşmış Meslek Edindirme Merkezleri yani UMEM BECERİ 10 ile
73 farklı meslek, 287 kurs, 3.207 kursiyer eğitim gördü.
2.348 kişi İstihdam edildi. Okullara teknik donanımlar sağladık.
2016 yılında GÜÇLÜ KADIN GÜÇLÜ EKONOMİ AB projesi ile paydaşı olduğumuz İtalya-Milano Ticaret ve Sanayi Odası ve İzmir Pastacılar ve Fırıncılar Derneği ortaklığıyla ile
İBB Meslek Fabrikası’nda kurduğumuz Pastacılık Laboratuvarı’nda 100 kadınla başladığımız projede bugüne kadar
5.744 kadına mesleki eğitim
346 kadına girişimcilik eğitimi
2.640 kadına Mesleki Yeterlilik sertifikası
724 kadına kişisel gelişim eğitimi.
Üye firmalarımızda 3.561 kadın istihdamı.
Projenin Bütçesi: 291.950,57 €
2019 yılında MAHİR ELLER PROJESİ ile 'işinin ustası, mesleğinin erbabı, mesleki yeterliliğe sahip' gençlerimizin mesleki becerilerini belgeledik.
1.170 Mesleki Yeterlilik Belgesi verildi. İzmir metronun genç sürücüleri de belgelerini TOBB Başkanımızın elinden aldı.
2022 yılında SEKTÖREL MÜKEMMELLİYET MERKEZİ AB projesi ile
151 Elektrik Elektronik Meslek Lisesi hocası eğitim gördü. Türkiye’de sadece Çınarlı’da olan kurduğumuz Sektörel Mükemmeliyet Merkezi’nde 6 istasyonlu Endüstri 4.0 seti ile yurtiçinden gelen hocalar için hizmet içi eğitimler verildi, verilmeye de devam ediliyor. Bütçesi: 484.243 €
2023 yılında MAKİNE SEKTÖRÜNDE NEET’LER AB projesi ile
Çınarlı MTAL’de makina laboratuvarını yeniledik. 15-29 yaş aralığında ne işte ne de eğitimde olmayan 75 genç, eğitimini tamamladı. 35’i üye firmalarımızda 1 ay staj yaptı. 18’i istihdam edildi.
24’ü MYK belgesi aldı. 15 alan öğretmeni Almanya’da eğitime gitti. Proje devam ediyor. Bütçesi: 325.571 €
2023 yılında BİLİŞİM SEKTÖRÜNDE GELECEĞE YÖN VEREN KADINLAR AB projesi ile
15 Meslek Lisesi Bilişim Teknolojileri Öğretmeni Almanya’da, sonrasında 50 işsiz kadın, Çınarlı MTAL’de kurduğumuz bilgisayar laboratuvarında eğitim aldı. Eğitimler, öğrenciler ve sektördeki üyelerimiz için devam ediyor.
Bütçesi: 223.746 €
KAVRAM MYO PROTOKOLÜ
2022 yılından bu yana KAVRAM MYO PROTOKOLÜ ile yaptığımız kapsamında 244 öğrencinin, üye firmalarımızda STAJ yapmasına imkan tanıdık. “Kaynak Teknolojisi” programının açılması önerimiz YÖK tarafından onaylandı. Yeni programlar için de girişimlerimiz devam ediyor.
ÜYELERİMİZDEN İLETİLEN KONULAR/ SLAYT 15
Sayın Başkanım,
Üyelerimizden gelen konuların tamamını detaylı olarak dosyada takdim edeceğiz. Ancak, öne çıkan bazı konuları genelleştirerek paylaşmak istiyorum.
Bu hususları dikkatle değerlendireceğiniz inancıyla, bilgilerinize arz ederim.
AB PARLAMENTO SEÇİMİ/SLAYT 16
Sayın Başkan, Değerli Üyeler
Buradan biraz da dünyaya açılalım istiyorum. Yine bu kürsüden defaatle söylemeye çalıştığım bir konunun gerçekleşmesine tanık olduk. Avrupa Parlamento seçimleri tamamlandı. 5 yılda bir yapılan ve ortalama %51 katılım ile AB ülkelerinde gerçekleştirilen seçim sonuçlarında sağ eğilim güçlenirken, yeşillerin %25, liberallerin %23 oranında keskin bir oranda zayıfladığını görmekteyiz.
Sonuçlara sebebiyet veren en önemli hususun yaşanan göç dalgası olduğunu biliyoruz. Öne çıkan partilerin söylemlerinin başında sığınmacıları ülkelerine geri göndermek geliyor.
Sağın yükselmesi ile oldukça maliyetli görülen ve toparlanamayan ekonomilerde yeşil dönüşümde beklenen hızda bir ilerleme kaydedilemeyeceği gibi desteklerde de yavaşlama söz konusu olabilir. Ülkelerin genel seçimlerinde de benzer eğilimin çıkması halinde, ticaretten göç politikasına kadar bizleri de olumsuz etkileyecek keskin durumlar oluşabilir.
Ülkemizdekinin onda biri sığınmacı olduğu halde panikleyen Avrupa’nın bu tedirginliği göz ardı edilmemelidir.
İnsani yardım bir yana, sadece Suriyeli olup geçici koruma kapsamında kayıtlı 3 milyon 113 bin sığınmacı var. Buna kayıtlı olmayan ve diğer ülke vatandaşlarını eklediğimizde muhtelif rakamlara ulaşılmaktadır.
Bu noktada; ülkemizde, gençlerimizin, vatandaşlarımızın hak gaspına uğratılmaması en büyük talebimiz. Bu konunun telafisinin asla maddi karşılığı olmayacağı unutulmamalıdır. Öyle olsa, Avrupa bu denli korkmazdı. Önümüzde bir Pakistan gerçeği var ki, yakın geleceğimize ışık tutmalıdır.
O nedenle, ülkemizin ekonomik, sosyal, toplumsal geleceği açısından “Geri Kabul Anlaşması’nın iptali konusu yeniden değerlendirilmelidir.
Basına yansıyan ucuz işgücü avantajından daha önemlisi ve bizim de önceliğimiz; ülkemizdir, ülkemizin yarınları gençlerimizdir, halkımızın kendi topraklarında güvenle yaşamasıdır.
ÜRETİM YAVAŞLIYOR: PMI VE SANAYİ ÜRETİM ENDEKSİ / SLAYT 17
85 milyon nüfusumuza eklenen sığınmacıları da dikkate aldığımızda bizim daha çok üretmemiz bir zorunluluk. Üretim modelimizde yeşil dönüşüm ve dijital dönüşümde daha hızlı yol almamız da bir diğer zorunluluk iken son dönemde gerek PMI imalat sanayi yöneticileri endeksi, gerekse de sanayi üretim endeksimiz üretimdeki yavaşlamayı gözler önüne seriyor.
PMI, geçen yazdan bu yana ağırlıkla 50 barajının altında seyretti. İmalat sanayi üretim endeksinin bugün geldiği seviye, deprem felaketi yaşadığımız döneme yaklaşmış durumda. Bakın Nisan’da PMI 49,3 iken toplam sanayi üretim endeksi %4,9, imalat sanayi %5,3 geriliyor.
Benzer şekilde ihracat da Marttan Nisan’a %15 geriliyor. Ramazan bayramı etkisi de olsa, bu seviyedeki bir gerileme dikkatle takip edilmelidir. Geçen yıl bayram dönemlerinde böyle bir olumsuzluk yok.
Normalleşme kapsamında doğru politikalar uygulanıyor, enflasyonla mücadele ediliyor olsa da, ekonominin can damarı sanayi ve piyasalarda herşeyin yolunda olmadığını, yeni vergiler ve Eylül’de beklenen olası zamlarla bu durumun keskinleşeceğini dikkatlerinize sunmak istiyorum.
MEVZUAT DEĞİŞİKLİKLERİ / SLAYT 18
Normalleşme adımları atılırken, uzun zamandır dile getirdiğimiz konularda da mevzuat değişikliklerine gidildi. 3 konuyu paylaşacağım.
3 aylık ödeme süresi ve çalışma ödeneğinde değişiklik yapılmadı. 1 Mart'tan önce olan kısa çalışma uygulamalarında, yürürlükten kaldırılan yönetmelik hükümlerinin uygulanmasına devam edilecek. “Genel Salgın” durumu kapsama alındı. Detaylara yönetmelikten bakabilirsiniz.
Ayrıca, Rusya’ya yapılan ihracat bedellerinin Türkiye’ye getirilmesi konusunda yaşanan sıkıntılara ilişkin yaptığımız girişimler sonrasında Hazine ve Maliye Bakanlığı’ndan cevap geldi. Özetle şöyle diyorlar:
“Rusya'ya gerçekleştirilen ihracat işlemlerinde bedellerin süresinde yurda getirilememesi durumunda bağlı olunan Vergi Dairesi Müdürlüğünden 24 aya kadar ek süre talep edilebilmekte, bu süre zarfında da bedellerin getirilememesi durumunda hesap kapatma talepleri Bakanlığımızca incelenip sonuçlandırılmaktadır. Ayrıca, Rusya ve Ukrayna özelinde gümrük beyannamesinde döviz beyan edilen ihracat işlemlerinde bedeller Türk lirası olarak yurda getirilebilmektedir. Bununla birlikte, yaptırımlar nedeniyle bankaların kabul etmediği bedellere ilişkin olarak bankadan temin edilen durumu belirtir yazının ilgili Vergi Dairesi Müdürlüğüne ibraz edilmesi durumunda da açık ihracat hesabı kapatılabilmektedir.”
TASLAK VERGİ DÜZENLEMELERİ/ SLAYT 19
Gelir İdaresi Başkanlığı tarafından hazırlanan 104 sayfalık kapsamlı bir taslak vergi paketi kamuoyuna yansıdı.
Ne yazık ki, tasarruf paketi yetersiz kalınca, artan bütçe açığını kapayabilmek adına yeni vergi ve mevcut vergi oranlarının artırılması, istisnaların azaltılması çare olarak görülmektedir. Oysa ki, kamuda daha somut tasarruf yöntemine başvurulsaydı bu açı reçeteye belki de gerek kalmayacaktı.
Gerek bizler, gerekse çalışanlar zaten fazlasıyla vergiye tabi ve kuruşu kuruşuna devlete yükümlülüğünü yerine getiriyoruz. %40’a yakın gelir vergisi, %25-30 kurumlar vergisi, %20 KDV ve 3 haneli ÖTV ödüyoruz.
2024 bütçesi yaklaşık ₺1,4 trilyondan fazla faiz dışı açıkla kapanıyor, bu da kamunun borcunun 2024 yılında artmaya devam edeceğini, reel sektör açısından ise finansmana erişimin daha da zor olacağını gösteriyor. Ana hatları ile taslak olarak sunulan başlıklara baktığımızda;
Çok uluslu şirketler için OECD’de uygulanan model, sadece Türkiye’deki faaliyetlerine yönelik olacağı için teknik bir düzenlemedir. Ancak, yerli şirketler için doğru bir adım olmadığı inancındayım. Asgari vergi götürü vergileme benzeri bir uygulamadır, genelde küçük mükellefler için söz konusudur. Ticari hayatta zarar da edilebilir. Dış ticaret sermaye şirketleri ile büyük cirolar yapan dış ticaret şirketlerinin çok küçük marjlarla satış yaptıkları ve karlılığın her sektörde standart olmadığı doğru değerlendirilmelidir. Elbette ki, kayıtdışı olan herşey kayıt altına alınmalı, vergide adalet sağlanmalı.
Böylesine kapsamlı bir vergi paketi, tüm tarafların desteğini almak zorundadır. Aksi halde, başarılı olma ihtimali düşük olduğu gibi enflasyonla mücadelemize de zarar verebilecek maddeler barındırmaktadır.
Uygulanması halinde; yeni yatırımları da, vatandaşı da olumsuz etkileyecek, tarımsal faaliyeti daha da çıkmaza sokacak, serbest bölgelerden ar-ge ve teknokente kadar bazı istisnaları azaltan hususların yeniden değerlendirilmesini ve Meclisten bu hali ile geçmemesini, ümit ediyoruz.
ESKİ HİZMET BİNASI HK./ SLAYT 20
Size bir resim göstermek istiyorum. Bu eski hizmet binamızın temelinin altında boşta dolaşan eski kazıklarımızın hali. Bu da bizim temel çalışmamızda diyafram duvarlarının yapılmasını engelliyor.
SPOR TEBRİK
Türkiye Sigorta Basketbol Süper Ligi’nde 11. kez şampiyon olan Fenerbahçe Beko’yu,
Avrupa Şampiyonu olan Ampute Futbol Milli Takımımızı
CEM İNAM’IN KONUSU
Konuşmamın sonunda, geçen ay Meclis toplantısında Sayın Cem İnam’ın temennisinde; Meslek Komitelerinden Yönetim Kurulu’na gönderilen konuların diğer komitelerle de paylaşılması konusuna değinmek istiyorum. 5174 sayılı Kanuna dayalı Oda Muamelat Yönetmeliğinin 24. Maddesinde der ki:
Madde 24 — Odalarda meclis, yönetim kurulu ve disiplin kurulu ile her bir meslek komitesi, şubelerde ise şube meclisi ve şube yönetim kurulu için ayrı bir karar defteri tutulur.
Karar defterleri, karar özetleri ve toplantılar için elektronik cihazlarla yapılan kayıtlar genel sekreter veya görevlendireceği personel tarafından, şubelerde ise şube müdürü tarafından saklanır. Bunlar, idari ve adlî mercilerin talepleri dışında hizmet binası dışına çıkarılamaz.
Karar defterleri, ilgili organ üyeleri tarafından hizmet binası içinde her zaman incelenebilir ve fotokopi bedeli karşılığında örnekleri alınabilir. 4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanunu hükümleri saklıdır.
Maddesine göre uygulama alanı bulunmamakta olup, aynı yönetmeliğin,
Müşterek toplantılar
Madde 26 — Meslek komitelerinin tamamı, yönetim kurulu başkanının, yokluğunda yetkilendirdiği yardımcısının bu Yönetmeliğin 18 inci maddesine uygun olarak yapacağı çağrı üzerine yönetim kurulunun da katılımıyla her yılın Mart ve Eylül aylarında olmak üzere altı ayda bir müştereken toplanır. Bu toplantıya yönetim kurulu başkanı, yokluğunda yetkilendirdiği yardımcısı başkanlık eder.
Müşterek toplantılarda toplantı nisabı aranmaz. Kararlar toplantıya katılanların oy çokluğuyla alınır. Alınan kararlar bir tutanağa bağlanır. Tavsiye niteliğindeki bu kararlar, ilk yönetim kurulu veya meclis toplantısında görüşülür.
Maddesi gereğince yılda 2 kez düzenlenen ortak toplantılarda, müşterek konular gündeme getirilebilinir.
Ender YORGANCILAR
Yönetim Kurulu Başkanı